Ga verder naar de inhoud

Portret van een pleegzorgmedewerker: Nina

13 oktober 2021
Nina P

In de reeks #wieispleegzorg stellen we onze medewerkers voor. Eén van de ondertussen al 150 medewerkers is Nina. Zij werkt nog maar kort binnen de organisatie. Wie is ze? En waarom wilde ze graag bij Pleegzorg Limburg werken? Dat ontdek je in dit interview.

Na 7 jaar in leefgroepen gewerkt te hebben, maakte Nina eind vorig jaar de overstap naar Pleegzorg Limburg. “Ik had nood aan een nieuwe uitdaging, maar ik ben wel heel blij met alle ervaring die ik in de leefgroep opgedaan heb. Ik denk niet dat ik zonder die kennis hier had kunnen werken.” Ze geeft toe dat ze als leefgroepbegeleidster niet goed wist hoe Pleegzorg juist werkte, maar door vrienden die het traject aangingen dit wel beter leerde kennen waardoor haar interesse gewekt werd. “Gaandeweg zag ik in mijn werk in de leefgroep dat er toch ook heel wat kinderen zijn die een gezin missen en die echt baat zouden hebben bij een pleeggezin.”⁠

Een nieuwe job starten in coronatijd is niet evident. “Gelukkig werd ik goed onthaald. Mijn team kwam op mijn eerste dag samen om met z’n allen een broodje te eten en kennis te maken. Ik kreeg ook een meter toegewezen, die me goed geholpen heeft. Maar eigenlijk kon ik bij iedereen wel terecht met vragen of problemen.”, vertelt Nina. Ondertussen heeft ze wel het gevoel dat ze ingewerkt is. “Al leer ik nog elke dag bij”.⁠

“Ik vind het heel interessant dat ik nu met het hele systeem rond een kind kan werken, in plaats van met het kind alleen.” Al vindt ze dat soms ook moeilijk: “Het blijft een uitdaging om iedereen uit mijn 24 dossiers gehoord te hebben. Mijn to do-lijst is nooit af.” Ook het onpartijdig zijn, is niet altijd gemakkelijk. “In sommige situaties trekken alle partijen aan je en verwachten ze allemaal dat je ze gelijk zal geven. Toch wil en moet ik steeds neutraal blijven.”⁠

Wanneer zo’n systeem goed kan samenwerken, kom je tot mooie dingen. “Ik zal nooit vergeten hoe de ouders van een baby het pleeggezin konden bedanken voor hun warmte, zelfs al vonden (en vinden) ze het zelf heel moeilijk dat hun zoon niet thuis kan wonen. Dan voel je dat de match goed zit.”⁠

Het gevoel dat ze haar steentje bij kan dragen is belangrijk voor Nina. “Je kan problemen niet altijd oplossen, maar ik kan wel iets betekenen voor kinderen in nood. Pleegzorgwerker zijn is een nobele job en ik vind dat ik daar terecht fier op mag zijn.” En dat kunnen wij alleen maar beamen! ⁠

Andere interessante artikels

Jesse Van Venrooij over zijn documentaire Mama mag ik naar huis toe?
Getuigenis

Jesse Van Venrooij over de documentaire Mama mag ik naar huis toe?

3 juni 2026

Jesse Van Venrooij maakte samen met Eline Van der Kaa de documentairefilm “Mama, mag ik naar huis toe?” Een film waarin zes mama’s met een kind in pleegzorg delen over de leegte die dat achterlaat, de schuld en schaamte die hen achtervolgen, en de angst om de band met hun kind voorgoed te verliezen. Tegelijkertijd laat de film zien hoe liefde en moed sterker kunnen zijn dan oordeel en pijn. We stelden Jesse enkele vragen over de film.

Vlaamse dialoogdag 18 oktober 2025
Nieuws

Vlaamse dialoogdag 18 oktober 2025

27 mei 2026

Op 18 oktober 2025 organiseerde Pleegzorg Vlaanderen een Vlaamse Dialoogdag Pleegzorg rond het recht op informatie.Tijdens deze dialoogdag gingen verschillende doelgroepen binnen pleegzorg en experten met elkaar in gesprek. De belangrijkste signalen die tijdens de dialoogdag werden verzameld, zijn samengebracht in een beleidsnota.

Steven en Hope

Conflict en verbinding

27 mei 2026

Toen de jeugdrechter zijn dochter aan een pleeggezin toewees, voelde Steven de grond onder zijn voeten verdwijnen. Hij voelde zich verraden, genegeerd en miskend. De kwaadheid zat diep: op de instanties, de wereld, de hulpverlening, het pleeggezin maar misschien ook op zichzelf. “Ze wordt van me afgepakt,” was de overheersende gedachte. Maar achter die gedachte school iets anders: een rauw en immens verdriet.