Ga verder naar de inhoud

Klachtenprocedure Antwerpen

Wij proberen alle betrokkenen -pleegzorgers, ouders, pleegkinderen en pleeggasten- zo goed mogelijk te ondersteunen. Mocht er zich toch een probleem voordoen, aarzel niet om het ons te laten weten.

Binnen pleegzorg is een goede samenwerking erg belangrijk. Toch kunnen er gaandeweg meningsverschillen of misverstanden opduiken. Of raak je ontevreden over onze manier van werken. Op die momenten is het belangrijk dat je weet wat je kunt doen en bij wie je terecht kunt.

Wat kan je doen als je ontevreden bent?

  • wat het onderwerp van je ontevredenheid ook is, probeer dit altijd eerst met je begeleider/contactpersoon bij Pleegzorg Provincie Antwerpen te bespreken. Soms volstaat een goed gesprek om tot een oplossing te komen.
  • geraak je er met je begeleider/contactpersoon niet uit, dan kun je een verantwoordelijke betrekken bij je ontevredenheid/klacht. Op dat moment start onze klachtenprocedure.
  • de contactgegevens van onze afdelingsverantwoordelijken vind je hier. Je kan hem/haar bereiken via mail, brief of telefoon. Je kunt ook langsgaan op de afdeling.

Hoe verloopt de klachtenprocedure?

  • binnen de 8 dagen na ontvangst van je klacht wordt een klachtbehandelaar aangesteld die contact met je opneemt om te luisteren naar je klacht. Jullie maken samen afspraken over het vervolg en je ontvangt deze afspraken via mail of brief
  • de klachtbehandelaar onderzoekt daarna je klacht met alle betrokkenen en houdt je op de hoogte
  • maken jullie op een gegeven moment geen vooruitgang meer, dan kan de klachtbehandelaar of jijzelf vragen dat de directie de klacht mee opvolgt. Je kan de directie bereiken via 015/44 00 60 of via info@pleegzorgprovincieantwerpen.be
  • jij of de klachtbehandelaar kan ook gratis bemiddeling aanvragen wanneer jullie er samen niet uit komen. Dat kan via https://www.jeugdhulp.be/aanbod/jeugdhulp-zonder-breuken/bemiddeling
  • ter afronding van de klacht bespreekt de klachtbehandelaar de gezette stappen en de bevindingen. Je krijgt een schriftelijke samenvatting van het verloop en de uitkomst

We hopen uiteraard dat je tevreden bent over de manier waarop je klacht behandeld werd, en dat we samen verder kunnen. Ben je nadien nog steeds ontevreden over de manier waarop je klacht is behandeld, dan kan je terecht bij het Opgroeipunt van het Agentschap Opgroeien op het nummer 078 170 000 (elke werkdag van 8 tot 20 uur) of via opgroeien.be/opgroeipunt.

Tijdens de klachtenprocedure kun je je laten bijstaan door een vertrouwenspersoon of steunfiguur (familielid, vriend(in), leerkracht…). Voor meer informatie hierover kun je de klachtbehandelaar contacteren of kun je terecht op https://www.jeugdhulp.be/themas/vertrouwenspersoon-in-de-jeugdhulp. 

Jouw feedback

Pleegzorg Provincie Antwerpen vindt het belangrijk om van alle betrokkenen - pleegzorgers, ouders, pleegkinderen en pleeggasten - te horen hoe zij onze werking ervaren. Waar ben jij tevreden over? Wat kan beter? Jouw ervaring helpt ons om de kwaliteit van onze dienstverlening te evalueren en waar nodig te verbeteren. Aarzel dus niet om ons feedback te geven. Dat kan via mail, brief of telefoon. Je vindt onze contactgegevens hier.