Ga verder naar de inhoud

Pleeggezinnen springen met BV’s in een pleegzorgbad

06 juli 2022

Op woensdag 6 juli springen pleegouders, pleegkinderen, pleegbroers en pleegzussen in een pleegzorgbad. Dat doen ze samen met acteurs en tv-makers Thomas De Smet en Héritier Tipo. Zo geven ze het startschot van de campagne ‘Een duik in een pleegzorgbad’, waarmee Pleegzorg Vlaanderen tijdens de zomermaanden op zoek gaat naar nieuwe pleeggezinnen.

Soms kan een kind even niet thuis wonen. Pleegzorg is dan meestal de beste oplossing. Zo’n warme thuis staat ook open voor volwassenen met een handicap of psychiatrische problematiek. Om voor alle kinderen en volwassenen die dat nodig hebben een gepast pleeggezin te vinden, is Pleegzorg Vlaanderen voortdurend op zoek naar nieuwe kandidaat-pleeggezinnen.

Jan Brocatus, woordvoerder Pleegzorg Vlaanderen: “Hoewel het aantal pleeggezinnen jaar na jaar groeit, blijft de vraag naar opvang nog sterker toenemen. We zien ook dat pleeggezinnen zich minder kandidaat stellen voor de opvang van pubers, kinderen met een handicap of broers en zussen die we graag samenhouden. We blijven dus zoeken naar kandidaat-pleeggezinnen die een goede match kunnen zijn met de kinderen en volwassenen die nood hebben aan een plekje in een pleeggezin.”

Een hart onder de riem

Niemand minder dan Thomas De Smet en Héritier Tipo zullen erbij zijn op 6 juli. Als acteurs en tv-presentatoren zijn zij vooral bekend bij kinderen. Thomas speelde bijvoorbeeld mee in de jeugdreeks De Hoppers en hij was onder andere te zien in Thuis en Loslopend wild. De Brusselse Héritier zingt, danst en acteert. Hij speelt mee in de film Bittersweet Sixteen van Jan Verheyen.

De jonge acteurs/televisiemakers weten uit eigen ervaring hoe spannend het is om een sprong in een nieuw avontuur te wagen. Met hun aanwezigheid tijdens de Grote Pleegzorgplons willen Thomas en Héritier alle pleegkinderen in Vlaanderen een hart onder de riem steken.

Héritier Tipo: “Voor mij is het zo belangrijk om deel te nemen aan de lancering van dit prachtig initiatief. Every kid deserves love and happiness!”

Dat het niet eenvoudig is om in een pleeggezin te gaan wonen, vertelt ook pleegjongere Nora (17 jaar):

“Ik had veertien jaar lang bij mijn mama gewoond. Daar mocht ik doen en laten wat ik wilde. Bij mijn pleegouders Petra en Tom was dat totaal anders. Opeens moest ik iedere dag naar huis komen na school. In het begin moest ik me dan ook wat aanpassen, maar achteraf bleek dat die extra sturing exact was wat ik nodig had. Petra en Tom geven me een plek waar ik kan thuiskomen, waar ik me op mijn gemak voel en durf te zeggen wat ik denk.”

Samen met zwembaden

Deze zomer werkt Pleegzorg samen met bijna 70 zwembaden, verspreid over heel Vlaanderen, om pleegzorg in de kijker te zetten. Het startschot van de campagne vindt plaats in één van de deelnemende zwembaden, namelijk LAGO Abdijkaai in Kortrijk. Alle pleeggezinnen krijgen van LAGO bovendien een gratis zwembeurt op 9 of 10 juli in LAGO Abdijkaai cadeau.

Persmoment: De Grote Pleegzorgplons

De Grote Pleegzorgplons vindt plaats op woensdag 6 juli 2022 in LAGO Kortrijk Abdijkaai, een prachtige zomerse setting die gegarandeerd mooie beelden oplevert van de Grote Pleegzorgplons. Mocht het slecht weer zijn, verhuizen we naar LAGO Kortrijk Weide (Nelson Mandelaplein 19, 8500 Kortrijk).

Charlotte Max: charlotte.max@pleegzorgvlaanderen.be – 0493 40 15 66

Ben je geïnteresseerd in beeldmateriaal? Laat het weten, dan bezorgen we jou enkele foto’s en filmpjes.