Ga verder naar de inhoud

Teamcoördinator voortraject: Nina

Al 15 jaar werkt Nina bij Pleegzorg Limburg. Eerst als begeleider, nu als teamverantwoordelijke van het voortraject. Dat wil zeggen dat ze teamcoördinator is van zowel het selectieteam als van team intake.

Nina

Het intake team buigt zich over de aanmeldingen van kinderen voor een bestandsgezin of een neutraal gezin zoals ze het binnen het team zelf noemen. “Ik krijg alle aanmeldingen binnen en wijs die dan toe aan een intaker. De intaker voert dan een kindonderzoek uit. Dat wil zeggen dat ze proberen te achterhalen wie dat kind is, welke noden het heeft en op welke punten het krachtig en kwetsbaar is. In eerste instantie hebben de intakers gesprekken met de consulent en de ouders, nadien hebben ze aanvullende gesprekken met de leerkrachten van de school of de verzorgers in de crèche. De meeste kinderen zijn ook al uit huis en verblijven vaak al in een CKG-voorziening. Dan vragen we ook aan de medewerkers van de leefgroep hoe zij het kind ervaren.” Nadien bespreken ze de bevindingen van de intaker op het team. “Nadat de intaker een kindonderzoek heeft gedaan, bespreken we alles op het team en geven we een indicatiestelling. Dat wil zeggen dat we bekijken of pleegzorg de beste hulpverlening is voor het kind. Als die positief is, bespreken we wat voor pleeggezin ideaal is voor het kind. We kijken dan vooral wat zou passen en wat niet. Bijvoorbeeld als het pleeggezin al kinderen mag hebben of toch beter niet of als het bijvoorbeeld een energiek kind is, gaan we het niet bij een rustig gezin plaatsen. Het kind komt dan ook op de actieve wachtlijst te staan.”

Het selectieteam screent kandidaat-pleeggezinnen, zowel voor netwerksituaties als bestandsgezinnen. “Ik krijg dan de vragenlijsten van kandidaat-pleegouders doorgestuurd en wijs die toe aan een duo van selecteurs. De selecteurs werken altijd per twee om een zo objectief mogelijk beeld te vormen van het kandidaat-pleeggezin. Ze doorlopen dan een traject met het gezin waarna ze er een uitgebreid verslag over schrijven. Dat wordt dan besproken op het team en dan bekijken we in eerste instantie of ze geschikt zijn als pleeggezin. Indien ze geschikt zijn, bespreken we wat hun kracht is en wat ze aankunnen. Dat gaat dan bijvoorbeeld over de leeftijd en het geslacht. Op basis daarvan maken we een advies, wat dan besproken wordt met de pleegouders en in samenspraak met hun maken de selecteurs een profiel op. Dat profiel komt dan ook in de kandidatenpool.”

Op basis van de actieve wachtlijst en de kandidatenpool bekijkt Nina of er een geschikte match is. “Op basis van de leeftijd, het geslacht en de gezinssamenstelling bekijk ik of er een kind is dat op papier bij een gezin gezet kan worden. Iedere week zitten we samen rond matching. Dat overleg stuur ik ook aan. De selecteurs van de gezinnen en de intakers van de kinderen zitten dan samen aan tafel. We bespreken de mogelijke matches en leggen de puzzel over welk kind het best bij welke pleegzorgers past. Daarbij heb ik steeds de eindverantwoordelijkheid, net als bij het intake- en selectieteam. Als we er niet uitkomen, moet ik de knoop doorhakken. Dat komt wel eens voor bij de matching. Als er dan voor een gezin twee geschikte kinderen zijn met ongeveer hetzelfde profiel, neem ik de eindbeslissing over welk kind we aan het gezin toewijzen.”

De leden van de teams die Nina aanstuurt, komen tijdens de trajecten al met moeilijkheden naar haar toe. “Daardoor moet ik ook goed op de hoogte zijn van alle trajecten. Dat is wel moeilijk, maar gelukkig heb ik een goed geheugen. Daarnaast krijg ik alle aanmeldingen binnen en moet ik ze allemaal lezen waardoor ik dus zo goed als alle problemen van gezinnen in Limburg ken. Dat is het minst leuke aan mijn job, maar als we dan voor het kind een goede plek vinden, is dat natuurlijk dubbel zo fijn. Het leukste is dat ik twee heel geëngageerde en betrokken teams coördineer. We starten echt van uit het niets op en zorgen ervoor dat de kinderen en kandidaat-pleeggezinnen in pleegzorg terecht komen. De selecteurs zijn daarom ook betrokken bij de werving van nieuwe kandidaat-pleeggezinnen. Het is zoals een radar, als die goed draait op alle vlakken, bereiken we hele mooie dingen.” De leden van haar beide teams zijn dan ook enorm geëngageerd. “Het is belangrijk dat ze flexibel zijn. Als er bijvoorbeeld een dringende aanmelding is, moet ik wel druk zetten om de intake zo snel mogelijk te laten verlopen, maar dat is dan ook wel oké. Je merkt dat iedereen echt wil dat een kind zo snel mogelijk geholpen is en bij een goed pleeggezin terecht komt. Dat is heel erg fijn.”